Thomas Wihlman, kulturjournalist

 

Lyster och normöverskridande hos nya stjärnskottet Cecilia Thorngren



Cecilia Thorngren är ett nytt stjärnskott på den svenska musikhimlen. En intressant artist som betvingat stockholmspubliken med flera utsålda hus men nu också börjat uppträda runt om i landet.

Cecilia_Thorngren_Foto_Jeanette_Hgglund_480

Foto: Jeanette Hägglund

I program som ”Ljuva livet”, ”Sånger som bedårar, förfärar och förför” eller nu i den tematiserade föreställningen ”Hjärtats matroser – Sånger om städer och andra ställen” lyfter hon fram och tolkar flera sånger och visor som mer eller mindre glömts bort. Det handlar inte minst om sådant som framförts av kvinnliga artister som Zarah Leander, Monica Zetterlund, Barbro Hörberg och Monica Nielsen. Den senare för övrigt något av en mentor för henne. Cecilia började sin karriär som grundare av Teater Salieri i Stockholm på 1990-talet.  Hon utbildade sig sedan vid Teaterhögskolan i Helsingfors.
Nytt lyster åt äldre material och nytt material med lyster  
Efter återkomsten till Sverige har musiken blivit allt viktigare för henne (och publiken). Men, det är tydligt att hon har skådespelandet som grund även i det musikaliska sammanhanget. Det gör att texterna och Cecilias tolkningar ger nytt lyster även åt lite äldre material.
”I mina nya föreställningar utvecklar jag det hela ytterligare”, påpekar Cecilia. ”Jag blandar musiken med egna monologer”.
Om Cecilia gärna tolkar en äldre sångskatt räds hon dock inte nyare material. Tim Norell, legendarisk kompositör för bland annat Secret Service, Agnetja Fältskog och Jerry Williams har skrivit ny musik till sin favoritsångare Cecilia, där hon står för texten. Ett annat samarbete är det med Adrian Modiggård och Staffan Hellstrand. Nu lägger hon också till mer Dylan på repertoaren, med Mikael Wiehes texter, med benäget tillstånd och uppmuntran av den senare.
”Min ambition nu är att i större utsträckning nå ut runt om i landet”, berättar hon. ”Det ska till exempel bli spännande att göra ett gästspel på Victoriateatern i Malmö 27 februari nästa år, och möta en ny publik.”
Närmast på tur, av de större evenemangen, står dock en återkomst till Boulevardteatern i Stockholm 3 december. Där hade Cecilia i september en succéartad, utsåld föreställning – precis som tidigare ett antal gånger.


Normöverskridande  
Jag upplever Cecilia som normöverskridande, i dagens sökande efter den passande målgruppen, så till vida att hon inte på något sätt är ålders- eller gruppfixerad. Hon blandar friskt olika genrer från olika tidsepoker. Cecilia jobbar dessutom med musiker och artister, i olika åldrar och med olika bakgrund, till exempel Eldkvarns Claes von Heijne och Tony Thorén (Cecilia har också sjungit med Eldkvarn), den unge, begåvade Adrian Modiggård, den sensible dragspelsvirtuosen Erik Fridell och legendaren Jan ”Bumba” Lindqvist. Teater och film finns fortfarande med på Cecilias agenda. Till våren har hon en mindre roll i fortsättningen av SVT:s succéserie ”Tjockare än vatten”.
Teaterpjäs och prosalyrik
Parallellt med skådespeleri och sång har läsandet och skrivandet alltid haft en stor betydelse för Cecilia. Sedan en tid lektörsläser hon åt ett större förlag och är just nu mitt uppe i slutarbetet med en teaterpjäs och sammanställandet av en bok med sina prosalyriska texter. 
”Alla formerna, teater, film, musik, litteraturen, berikar och gör att jag utvecklas som artist. Jag vill arbeta i större ensembler inom teater, musikal och film. Det vore underbart”, avslutar Cecilia.      

Thomas Wihlman, (Publicerad i Tidningen Kulturen 4 november 2015)



Basic Blue theme by ThemeFlood