Italien speglas genom flyktiga möten
Utställningen Italia visas på Fotografiska 17 november 2016 – 5 februari 2017. Martin Bogren är en internationellt uppskattad svensk fotograf, bosatt i Skåne. Han har fått ett stor antal internationella utmärkelser. Italia är hans sjunde bok.
Kanske vi alla har en relation till Italien? Den kan handla om något så vardagligt som en pizza, det kan handla om fotbollslaget Inter, det kan handla om minnen från en 60-talsresa till Rimini. Det kan handla om den kvinnliga skönheten, den stilige Mastroianni eller kanske en mafioso.
Det finns på något sätt yttre ramar för våra minnesmålningar. Men i Martins Bogrens bilder som inom kort (från 18 november) visas på Fotografiska och redan nu i fotoboken Italia träder människorna fram. Vi upplever italienare i form av flyktiga kameraexponeringar, inte i form av Colosseum och det lutande tornet i Pisa. Likväl fångar bilderna det vi upplever som det italienska. En man sparkar iväg en boll, en kvinna som upplever sig som signorina, fast hon är signora. Välskräddade gentlemän trots knapert med pengar. Är det alltså sant, det där vi föreställer oss ska vara Italien?
Iakttagelser med fotografiskt korn
Detaljerna finns i fotografen och människornas inre och yttre uttryck, inte i knivskarpa, tekniskt fulländade men könlösa digitalbilder. Det är alltså Inte tekniskt pregnant, skarpt utan analoga bilder med ett grovt fotografiskt korn, fångade på filmrulle efter filmrulle, under en av otaliga fotograf-vandringar i staden som kan vara Palermo, kanske Neapel, kanske Florens, kanske Bologna. Klassiskt gatufotografi, men också inledningen till vår egen inre process. Förunderligt fascinerande just för att skärpan inte alltid finns där, i stället skärper fotografierna vår egen iakttagelse-skärpa.
Jag börjar fundera över min bild över Italien och om den förändras i och med denna bok . Kanske inte, för min kontakt med det italienska har också i hög grad handlat om människorna. Det är nog därför jag tycker om Bogrens bilder, för människorna lever i all sin kornighet och oskärpa, och det är de som är Italien. Miljöerna finns däribland, som ett antytt natursceneri eller som en den enskilda människans fond.
Således, det är de flyktigt fångade möten som Bogren återger som egentligen är så stor del av vår vardag, men som vi sällan reflekterar över. Bogrens bilder hjälper oss att reflektera, och han uttrycker det ”som att se sig själv i bilden”. Detta gäller kanske oavsett bilderna tas i Italien eller annorstädes.
Jag beundrar fotografer som gör det som jag sällan vågar, möter människan i ögonblicket och tar bilden. Knäpper bilden, framkallar den. Och vi undrar vem är hon, varför ser han så sliten ut, varför skrattar han, ska han möta sin käraste?
Det kräver mod att möta människor på detta sätt, även om Bogren själv menar att kameran i sig blir ett verktyg mot blygheten, och det kräver energi att gatuvandra upp och ner, nåväl någon gång med spårvagn. Bogren gör det inte lätt för sig, men hans mod och energi blir vår belöning.
Thomas Wihlman
Martin Bogrens böcker finns på Bokus: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=martin+bogren
Italia
Martin Bogren
Max Ström förlag
ISBN 9789171263865