Musikrecensioner

Sanna Rouhuniemi, musikalisk bredd

Sanna Ruohoniemi är en ung finländsk jazzsångerska som fått stor uppmärksamhet i olika länder, inte minns för sitt senaste album, Start for Nothing, som kom 2018.

Opulens var och lyssnade på hennes konsert under Stockholms jazzfestival, och Finska kyrkan vid Slottsbacken i Gamla Stan gav en fin inramning till en konsert som var starkt varierad. Ryktet om hennes kapacitet hade också spridit sig, och det var mer än fullsatt.

Variationen i det musikaliska fanns både i låtvalet och i Sannas röst, som visar upp en stor bredd. Den musikaliska variationen är också ytterligare en signal om att jazzmusiken nu har breddat sig och räckt ut handen till andra genrer. Här kanske man också finner en förklaring till ett ökat intresse för jazzen och fler besökare på konserter.

I konserten signerades den musikaliska bredden med inslag av funk, folkton, storband, finsk tango och till och med allsång – stort jubel blev det när publiken fick sjunga med i Reminder – Sanna fick förklara för den internationella publiken att det är så här man gör i Sverige.

Foto: Henrika Kurkimäki

En stor del av sitt material har Sanna skrivit själv, och texterna är såväl på engelska, som svenska och finska. Efter uppväxten i södra Österbotten flyttade hon till Helsingfors, men bor sedan några år i Stockholm. En välutbildad dam också: Sibeliusakademin och Kungliga Musikhögskolan t.ex.
Sannas mångsidighet tar sig även uttryck att hon i samband med en jazzmässa under Stockholms jazzfestival arrangerat psalmer. 

Det bör också noteras att ett riktigt bra gäng musiker ackompanjerade henne i Finska kyrkan. Med sig hade hon alltså Thomas Backman – saxofon, klarinett, Joona Toivanen – piano, Lars Ekman – kontrabas, Daniel Olsson – trummor och Erik Tengholm – trumpet. Publiken var också hörbarligen förtjust i det här gängets inslag.

Sammantaget, en musikskapare och sångerska som det finns all anledning att ha koll på framöver. 

Thomas Wihlman (2019)