Porträtt

Fröken Elvis tar plats

Om någon ännu inte hört talas om Fröken Elvis så är det dags, och det går förstås utmärkt att kolla in en recension nyligen i Mono Magasin.

Så här är det, i korthet: Fröken Elvis, fem tjejer med genuin musikalisk bakgrund, erfarenhets- såväl som utbildningsmässigt, debuterade 2015 med succéalbumet Elvis och jag. Idel Elvislåtar. Omarrangerade och svensktextade på ett behagligt sätt. Att få till texterna var inte helt enkelt, eftersom ett godkännande av rättighetsinnehavaren till originalversionen tar tid, ibland flera år. Men bra har det blivit, att översätta ”Devil in disguise” med ”Du är en jävla psykopat” lyfter originaltexten.

Nu är det 2017, ett nytt album, Kungen och Vi, har precis kommit och även om det fortfarande är en del Elvis så är det också helt nytt, alldeles äkta Frökenmaterial. 

Så Mono Magasin stämmer träff med en av fröknarna, nämligen slagverkaren m.m. Maria Olsson, för att ta reda på: hur tänker ni nu och vad i alla sin dar är det som händer framöver. Vi möts på ett stockholmskafé och konstaterar båda att en av Fröken Elvis låtar på det nya albumet, Det regnar, passar in alldeles utmärkt på dagens situation. Maria är lite tidig till mötet och sitter och jobbar med nya musikaliska idéer.

Fröken Elvis har när vi träffas precis varit i Norrköping och gjort en uppskattad spelning på nationaldagen. Det gick fint, förstås.

– Det var också härligt att stå på Skansenscenen i Valborg.

Jag flikar in att Allsången på Skansen vore väl förträffligt för Fröken Elvis, och Maria ser förtjust ut vid tanken.

– I sommar gör vi en stor turné, berättar hon, som sträcker sig över stora delar av landet och olika typer av scener, från små folkparker som idylliska Åminne Folkets Park i Finland till mysiga Victoriateatern i Malmö där publiken kan ta med sig mat in och till stora Gröna Lund. Det ska också bli spännande att spela på Färöarna.
– Det är härligt att turnera med det här gänget, fortsätter Maria. Vi har en sån härlig personkemi mellan oss fem, och det funkar också jättebra med den sjätte personen som turnerar med oss, ljudteknikern Sabina.

En orsak till att det funkar bra kan kanske vara, tänker jag, att alla medlemmar har en gedigen musikalisk utbildning, är mångsidiga och är i ungefär samma ålder. Maria berättar vidare:

– För mig var det Kulturskolan som gav mig den musikaliska starten, som jag sedan byggt på med t.ex. Musikhögskolan. Men också min hemmamiljö i Hälsingland, med all sin spelmansmusik och att sådant som Elvis spelades av mina föräldrar har haft betydelse för mitt musicerande.

– Det är också bra att vi i Fröken Elvis är duktiga på olika saker, vi kompletterar varandra. Jag spelar ju trummor och olika slagverk och körar, Lisa, t.ex. kan ta fram sin jazzighet och trombonen, Camilla (sångerskan) är jättebra på publikkontakten och så vidare.

Maria Olsson, foto Sabina-Donsér.

Vi kommer till den allvarliga frågan om framtiden.

– Det ger sig, säger Maria. Det dyker säkert upp många idéer och tillfällen. 

Hon verkar inte särskilt orolig, snarare förväntansfull. Någon utstakad plan finns inte. I stället en trygg tillit till sin egen och bandets musikalitet. 

Men kan man verkligen heta Fröken Elvis om det blir allt mer Fröken och allt mindre Elvis framöver?

– Klart vi funderat över det, säger Maria. Men jag gillar namnet och nu är det ju faktiskt vi.

Vi blir överens om detta. Jag konstaterar nämligen att namnet har ju redan satt sig, ett starkt varumärke har börjat etablera sig. Så varför ändra. Men, man kanske får lägga mer betoning på Fröken i stället för på Elvis.

Fröken Elvis. Fr.v. Maria Olsson, Sanna Andersson, Josefin Berge, Lisa Bodelius, Camilla Fritzén (foto Sabina Donsér)

Och även om publiken från början tog till sig Fröken Elvis för att de gjorde Elvislåtar på ett alldeles eget vis, så vidgar det nya albumet perspektiven och säger att Fröken Elvis är mycket mer än Elvislåtar. Här hittar vi personliga texter, lite jazzton, lite visa. För mig en tydlig indikation på att Fröken Elvis kommer att fortsätta att utvecklas, hur nu än den utvecklingen ser ut.

Därför blir det säkert många andra musikaliska resor, som inte bara kommer att gå mellan Tupelo och Memphis utan kanske mellan många andra orter, från Krasnodarsk via Oaxaca till Grytgöl eller så. Men också vandringar i tiden och i det musikaliska rummet. Fröken Elvis framtidsresa är vi redan många som är nyfikna på. Först alltså en rejäl turné, med start i Åminne folkets park 5 juli och avslutning i Stockholm (Danderyd 15 oktober). Fröken Elvis kommer att ta plats i det svenska musikmedvetandet, var så säker på det.

Thomas Wihlman (2017)